South Africa No. 1 - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Wouter De Roover - WaarBenJij.nu South Africa No. 1 - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Wouter De Roover - WaarBenJij.nu

South Africa No. 1

Door: Wouter De Roover

Blijf op de hoogte en volg Wouter

11 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Hier is ie dan, het eerste verslag out of Africa.

Ik zit momenteel dertien dagen ver in mijn avontuur, en heb tot hiertoe mooie ervaringen opgebouwd.

Bij mijn aankomst op de luchthaven van Johannesburg heb ik mijn student-chauffeur ontmoet, waar ik intussen een goed contact mee onderhoud.
De man zijn leeftijd zit ergens rond de 30 jaar, heeft een vrouw en een paar kinderen, en kan zich vandaag nog steeds een student noemen!

Op onze rit naar Potchefstroom heb ik ontdekt dat hij een sportieveling is die wekelijks soccer games gaat spelen op de sportcampus van de universiteit. Ik was meteen geïnteresseerd om mee te doen, en dat is sinds vorige vrijdag realiteit geworden. De universiteit heeft een grote sportcampus, met grote grasvelden waar naast voetbal ook rugby en cricket wordt gespeeld. Ik kwam terecht in een groep van zo’n 20 man wat wel deftig is voor een potje voetbal. Ik heb de eerste goal gescoord voor mijn team, dus zaliger dan dat kon het niet beginnen!

Potchefstroom ademt bovendien sport. In een doordeweekse dag bij zonlicht zie je mensen joggen, en zie je op de lokale high schools for boys and girls grote grasvelden waar altijd wel iemand oefeningen aan het doen is.

Ook heb ik gisterenavond (maandag 10 februari) live een Rugby-match gezien op campus. Het zijn universiteiten over heel Zuid-Afrika die elkaar bekampen in een bekercompetitie, waar een massa volk naartoe komt. Op alle hoeken van het veld waren toeschouwers te zien. De wedstrijd wordt zelfs live op de nationale zender getoond, dus de sport is kolossaal hier.
Je ziet stevige duels op het veld, serieuze kleerkastmannen, prachtige runs van mannen die het halve veld oversteken en leuke randactiviteiten tijdens de wedstrijd. Zo waren er een 15-tal gasten volledig in het groen geschilderd zoals de Hulk. Dit zijn eerstejaarsstudenten die telkens wanneer er gescoord wordt door onze ploeg (NWU Pukke), serieus moeten pompen. Als de ploeg bijvoorbeeld 28 punten heeft, moet ieder van hen 28 keer pompen! Ook werd er op een bepaald moment afgeroepen dat als één van beide ploegen binnen de volgende drie minuten punten kan scoren, dat zij dan 10.000 rand mogen uitgeven aan een liefdadigheidsproject naar keuze.

Nu terug bij mijn oorspronkelijke aankomst in Potch. Er was wel wat te doen rond de accommodatie waarin ik zou verblijven. Plan was dat ik op de universiteit een kamer kreeg toegewezen. Dat is er echter niet van gekomen, waardoor ik meer moest uitwijken naar een aparte buurt, die met de fiets toch op een goede tien minuten afstand ervan verwijderd is.

Maar het huis waarin ik zit is meer dan in orde! Het is een mooi huis waar 8 kamers in terug te vinden zijn. En onder één kamer kan je een deftig bed terugvinden, een hoekbureau waar je aan kan werken. Maar daarbovenop ook nog eens een eigen wc, lavabo en douche wat wel kei handig is, aangezien je op campus dat waarschijnlijk nooit had gezien. Je kan het dus zowat vergelijken met een doorsnee hotelkamer! Over hotel gesproken, we hebben hier ook onze eigen kuisvrouw ter beschikking, waar we voor de meeste dingen niet voor moeten betalen. Elke dag behalve zondag komt ze onze afwas doen, en je kan ook een request maken om je kleren te laten wassen, je kamer schoon te maken. De deal is dat we op het einde van de maand haar een grote taart geven om haar te bedanken voor bewezen diensten. Dat is toch wel het minste wat ze verdient denk ik. We kunnen allemaal onze handjes kussen dat we zo’n dame in dienst hebben.

En met ‘we’ bedoel ik naast mijzelf nog 6 andere personen: 2 Belgische studenten, 2 Nederlandse studenten, één Zuid-Afrikaan, en 1 Zimbabwaan. De Nederlandstalige meerderheid is dus zeker te voelen. De man uit Zimbabwe zit nu zelfs in een fase waar hij Nederlands probeert te leren en spreken, wat wel leidt tot grappige klanken in zijn uitspraak.

Leuke toevoeging aan de achterkant van het huis is een braaiplaats dat als een schoorsteenconstructie kan gezien worden, waar we met zen allen kunnen braaien (= barbequeen). Vorige vrijdag hebben we dat in praktijk gebracht, en het was meer dan geslaagd. Sowieso iets dat we nog keiveel zullen doen!
Nu voor diegenen die een postkaartje ofzo willen sturen (en ik weet dat die mensen er zijn), het adres is Muntra St 4, 2531 Potchefstroom.

De stageplaats genaamd ‘Child Welfare’ is me tot hiertoe (vandaag mijn 6de dag gehad) goed afgegaan. Ik heb 4 vrouwelijke collega’s, één voor één zeer vriendelijke en sociaal georiënteerde mensen (net zoals elke persoon die ik hier heb leren kennen op de universiteit of binnen de woonwijk).

Ik realiseer mezelf dat ik in een praktijk terecht kom waar veel ellende is terug te vinden wat nog wel een paar niveaus verder gaat dan wat we in België kennen. Veel zaken rond misbruik, en verwaarlozing komen bij ons terecht. Ook veel mensen die op de vlucht zijn. Echte huisbezoeken zullen voor later zijn aangezien ik nu vooral probeer kennis te verwerven rond hoe het systeem hier werkt.
De merkwaardigste ervaring die ik tot hiertoe heb gezien was een vrouw rond de 50-60 jaar die achterin in een steegje dat moeilijk te bereiken is vanuit de straatkant achter een klein huisje lag te overnachten met niets meer dan een laken ter beschikking. Mijn collega gaf haar eten en drank zodat ze toch iets had gekregen..


Mijn collega’s gaan me trouwens op mijn stageplaats leren koken, waar ik keihard naar uitzie. Op maandag en woensdag en is de hele crew aanwezig en kunnen we met zijn vijven eten klaarmaken.
Morgen gaan we braaiworst bakken, dus benieuwd hoe lekker dat gaat zijn!

Nu de avontuurlijkere kant van mijn verhaal waar ik toch wel leuke dingen in heb mogen ontdekken. Via onze externe supervisor kregen we te horen over een ‘shuttle’ dat eigenlijk een taxiservice is exclusief voor internationale studenten. Toen we vorige zaterdag naar het shoppingcenter reden in Potchefstroom, kregen we van de dame achter het stuur te horen dat er formules bestaan in de vorm van dagtrips en weekendtrips naar mooie locaties in Zuid-Afrika. We kregen te horen over een dagtrip naar Soweto, waar je een themapark kan bezoeken, en de lokale cultuur kan proeven.

Weekends zijn nog aantrekkelijker zeker voor mij, aangezien deze erin bestaan dat je vanaf donderdagavond tot zondagavond naar Kaapstad, Drakensbergen en talloze andere locaties kan trekken. Ik heb vrijdag namelijk geen stage, dus dat moet er zeker wel eens van komen. Je kan met maximum 15 mensen gaan, en dat zou wel super goedkoop zijn, omdat alle prijzen gedeeld worden door vijftien. Dus ik hou je zeker op de hoogte over die zaken!

Hier in Potchefstroom zelf kan je als consument alles vinden wat je nodig hebt. De Mooi River Mall is daar een goed voorbeeld van, dat je kan vergelijken met Wijnegem Shopping Center maar dan op iets kleinere schaal.
S’avonds ronddolen op de straten is uit den boze, omdat je dan vanalles kan overkomen. We kregen van een local te horen dat er verkrachtingen kunnen plaatsvinden, ook al ben je maar 100 meter onderweg van punt a naar punt b.
Wat je ook vrij snel ziet op het straatbeeld is vele werkloze zwarten. Op mijn eerste bezoek naar Mooi River Mall zie je van zodra je buiten komt vele zwarten wachten om je te helpen je winkelkar naar je auto te brengen. Ook de taxibusjes waar je met 12 personen in totaal kan zitten is alom tegenwoordig. Het wordt bijna uitsluitend door zwarten gebruikt. Het is supergoedkoop als taxi, maar wordt door de universiteit afgeraden omdat het soms wel eens onveilig kan zijn.

Ik ga hier afronden met mijn ritueel van de heer Madiba himself. Het is een quote die me duidelijk maakt dat ik als social worker er ben om mensen te helpen, vooral diegenen die het met niets moeten stellen:

“There is nothing I fear more than waking up without a program that will help me bring a little happiness to those with no resources, those who are poor, illiterate, and ridden with terminal disease.” – Nelson Mandela

  • 11 Februari 2014 - 19:45

    Tina:

    Hey Wouter,

    Wat leuk om zo mee te kunnen volgen op je blog.
    Heel veel herkenbare punten die bij mij terug naar boven..
    Damn, wat mis ik het leven daar toch ;)

    De shoppingcentra zijn inderdaad al behoorlijk de moeite.
    Als je de kans krijgt om zulke weekenden nieuwe avonturen te ontdekken, zou ik zeggen: DOEN!

    Geniet er nog van!
    Ik kijk alvast uit naar je foto's!

    Groetjes

  • 11 Februari 2014 - 21:08

    Ana En Joris:

    Bangelijk Wouter!!! we zijn super trots op jou!!! Zo blijven doorgaan!!

    Veel kusjes, we missen je

    Ana en Joris


  • 12 Februari 2014 - 07:31

    Mama En Papa:

    Wij zijn heel blij en trots te lezen dat het je goed gaat daar, al hadden wij niet anders verwacht. Wij zijn apetrots op jou en tellen af naar april.

    Geniet er van en doe zo voort!!

    Mama en Papa

  • 12 Februari 2014 - 09:04

    Dorien Vleugels:

    Heey Wouter,

    Ik vind het echt super om je blog te lezen :D ik ga je zeker blijven volgen! Het lijkt me daar echt heel leuk! Enjoy zouek zegge, ma da zal geen probleem zijn! Gij ga da super goe doen :D Kzie al uit naar de volgende blog :D

    Greetings from Olen ;)

  • 13 Februari 2014 - 10:04

    Ilse Verswyver:

    Dag Wouter,

    Geniet ervan! Super leuk te lezen dat het goed met je gaat.

    Ik kijk al uit naar je volgende verhaal.

    Groetjes,

    Ilse

  • 13 Februari 2014 - 13:05

    Dufour:

    Tof om te horen Wauthier dat alles goed gaat daar en je een goede woonst hebt gevonden.
    Ik ben er zeker van dat je binnenkort iets van de leidingsploeg kan horen. Probeer ondertussen toch maar om ook wat krokodillenvrienden te maken.

    Groeten
    Dufour

    PS: Kunt gij eens een skype-adres doorsturen of is dit reeds ergens terug te vinden?

  • 17 Februari 2014 - 15:54

    Pierre, Godelieve & Iris:

    Heey Wouter,
    Dat je, je draai vindt in die wereld
    die totaal anders is van cultuur, klimaat enz.
    vinden wij tof!
    Wouter jij kan veel bereiken in het onbekende!

    Groetjes,

    Pierre, Godelieve & Iris

  • 19 Februari 2014 - 11:10

    Pol Marien:

    Beste Wouter,

    Fijn te horen dat het goed met je gaat in Zuid Afrika.
    Zo te lezen ben je goed omringd door vriendelijke collega's en mensen.
    Ik ga zeker je avonturen op de voet volgen en zal ze verder vertellen aan Joe.

    Het wordt alleszins een avontuurlijk een leerrijk verblijf.
    Groetjes!!
    Pol (Marien)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Potchefstroom

Departure to the Rainbow-nation

Dag allemaal!

Op deze dag bevind ik me op exact één maand verwijderd van mijn vertrek naar Zuid-Afrika, Johannesburg. Dat gezegd zijnde, bekijk ik het niet als een vertrek waarbij ik vele herkenbare dingen zal missen die ik hier heb opgebouwd en heb mogen ervaren in België, en dat terwijl ik vier maanden in een totaal verschillende omgeving verblijf. Voor mij gaat het om te kunnen genieten van dit grote avontuur, en het maximale uit alles te halen dat ik zal zien en leren tijdens mijn verblijf in Potchefstroom dat op twee uur rijafstand ligt van Johannesburg.

Natuurlijk zoals velen van jullie zullen weten, is naar een derdewereldland reizen voor onderwijsdoeleinden, iets waar je toch moeite in moet steken op vlak van voorbereiding. In de afgelopen maanden heb ik met de ambassade van Zuid-Afrika mijn officiële documenten in orde moeten brengen, wat niet meer dan logisch is. Om te komen op het punt dat je kan zeggen dat je "studiebewijs" in orde is gebracht vergt toch enige doorzetting om dat zover te krijgen. Daar hoort een radiologisch onderzoek bij getest op tuberculose, een officieel bewijs van je financiële middelen (kwestie dat je niet op de dop gaat leven daar), een bewijs van goed gedrag en zeden vertaald in het Engels door een beëdigde vertaler (die wel eens duur kunnen uitvallen). Van de rest ga ik je besparen, want ik denk dat mijn punt wel duidelijk is..
Ookal klinkt dit best vermoeiend en stresserend, dat is wat bij mij helemaal geen rol heeft gespeeld. Als je een uitzonderlijke ervaring als deze wil meemaken, moet je bereid zijn om daar alles voor te doen ongeacht wat er wordt gevraagd. Hoe sneller je dit doet hoe beter. Ik tracht ook te begrijpen waarom dit allemaal moet gebeuren, en het lijkt in mijn ogen niet meer dan logisch.

Waar ik ook heel tevreden over ben is de communicatie met mijn universiteit in Potchefstroom, waar ik mezelf voor 4 maanden een student mag noemen, weliswaar in internationaal verband. Via email-communicatie heb ik allerlei formulieren ingevuld die me een studentennummer hebben bezorgd, en ook wat betreft accommodatie op de universiteit zelf me het nodige onderdak zal geven. De details dienen nog verder uitgewerkt te worden, maar ik verwacht mezelf wel in een huis te zien waar ik met een aantal mannen uit andere landen zal zitten. Er is ook een persoonlijke trajectbegeleider aan mij toegewezen die zich zal ontfermen over mijn stagefunctionering. Alles verloopt dus "smooth" op dit moment.

Leuk voor mij is ook dat ik in de aanloop naar dit enorme evenement mezelf ertoe heb aangezet om te gaan werken als jobstudent. Dit is iets waar ik al mee bezig was sinds de afgelopen zomervakantie, en daar zeker de vruchten van zal plukken tijdens mijn verblijf in Zuid-Afrika. Financiële middelen zijn onontbeerlijk als jezelf recht wil houden daar, ook al leef je in een land waar vele producten en diensten goedkoper zijn dan in België. Hopelijk kan ik er in slagen om af en toe nieuwe oorden te gaan opzoeken in een land waar de zon vanaf s'morgens vroeg al aan het schijnen is.

Volgens de huidige stand van zaken, kan ik zeker zeggen dat mijn voorbereidingen er goed voorliggen, rekening houdend met wat ik tot hiertoe heb geregeld. Volgende week nog een keer naar de ambassade gaan voor mijn studiebewijs volledig in orde te brengen. En vooral goed nadenken wat ik zal meepakken en wat niet in mijn reiskoffer.

Ik zou graag ook enige aandacht willen vestigen op de enorme steun die ik tot hiertoe heb gekregen van mijn ouders, familie en vrienden. Iedereen heeft mijn keuze gesteund om deze stap te zetten, en dat vergemakkelijkt uiteraard zaken voor mij, iets waar ik heel dankbaar voor ben. Mijn ouders in het bijzonder zijn er voor mij om mij alle nodige middelen te geven die ik nodig heb niet alleen hier in België, maar ook daar in Zuid-Afrika.

In mijn laatste maand in België, ben ik niet van plan om stil te zitten vlak voor mijn vertrek. Ik wil zoveel mogelijk inzichten meenemen vanuit mijn opleiding naar de universiteit in Potchefstroom die ik wil delen met mensen. Ik ben ook tegelijkertijd bezig met een eindwerk te schrijven over de veerkracht die kinderen beschikken na de dood van één van hun ouders. Best een gevoelig thema zou je zeggen, wat ook zeker is. De bedoeling van dit eindwerk is om een vergelijkende studie uit te voeren in de praktijk van België en Zuid-Afrika. Ik wil mezelf een realistisch beeld verschaffen van hoe moeilijk de werkelijkheid is voor kinderen in een land als Zuid-Afrika. Daar komen helaas vaak schrijnende situaties voor die we ons hier niet kunnen voorstellen, en ik wil daaruit leren en betekenis aan kunnen geven. Dat is voor mij toch een belangrijke doelstelling, naast het feit dat ik ook natuurlijk probeer van mijn tijd te genieten daar.

Om af te ronden zou ik nog een korte verwijzing willen maken over niemand minder dan Nelson Mandela, een persoon die iedereen gekend moet hebben. Hij heeft het land Zuid-Afrika een volledig nieuw en positief imago gegeven, dat een onuitwisbare bewondering heeft gekregen wereldwijd. Hij droeg de waarden van verzoening en vrede hoog in het vaandel en heeft komaf gemaakt met rassendiscriminatie, wat ongelofelijk is gebleken in de geschiedenis dat die man heeft geschreven. Hij is onlangs gestorven, maar zal in onze zielen blijven voortleven. Ik ben dan ook heel dankbaar dat ik zijn autobiografisch boek ter beschikking heb waar ik al naar uitzie om dat te kunnen lezen.
Omdat Nelson Mandela een man is van vele boeiende citaten, zal ik op het einde van elke blog een citaat van hem schrijven waar ik inspiratie uit haal.

Vandaag zal dat dit zijn: "'Mijn leven lang heb ik gevochten tegen overheersing door blank en tegen overheersing door zwart. Ik heb het ideaal gekoesterd van een democratische en vrije maatschappij waar alle mensen tesamen kunnen leven in harmonie en met gelijke kansen. Dat is een ideaal waarvoor ik hoop te mogen leven om het tot werkelijkheid te zien worden. Maar als het niet anders kan, ben ik bereid voor dit ideaal te sterven".

Recente Reisverslagen:

14 Juni 2014

This is it!

29 Maart 2014

Het is baie lekker hier in Suid-Afrika!

05 Maart 2014

Hoe langer in Zuid-Afrika, hoe beter het wordt!

11 Februari 2014

South Africa No. 1

29 December 2013

One month away from departure to Rainbow-nation.
Wouter

Hallo iedereen! Van harte welkom op mijn persoonlijke blog-pagina dat u op de hoogte zal houden van al mijn relevante ervaringen in de context van mijn studiebezoek aan Zuid-Afrika. Alvast oprecht bedankt voor jullie interesse, en ik zie zeker uit naar al jullie reacties. Met vele subtropische groeten vanuit het verre Zuid-Afrika!

Actief sinds 29 Dec. 2013
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 4410

Voorgaande reizen:

29 Januari 2014 - 12 Juni 2014

Departure to the Rainbow-nation

Landen bezocht: